Woensdag 28 oktober
Father Vincent gaat met
ons op tocht doorheen zijn streek. Een heel eind rijden we op de kustweg die de
staat Kerala scheidt van Tamil-Nadu: rechts ligt Tamil-Nadu, links Kerala. We
houden halt bij de Sint-Antoniuskerk, de eerste parochie waar Vincent priester was.
Een kerk in Indische stijl, met maar enkele stoelen, want de gelovigen zitten
op de grond, en fresco’s en glasramen ademen een Indische sfeer. Voor de kerk
is er die dag een medische hulpdienst, met geneesmiddelen. Naast de kerk een
bejaardenhuis, gerund door de zusters van Moeder Teresa. Wij rijden verder, tot
bij een andere parochie waar Vincent priester was. We zien er een zuster die
lesgeeft in de school, gebouwd op zijn initiatief. Juist één week geleden, op
20 oktober, stierf de vader van Vincent, op bijna 91-jarige leeftijd. Wij gaan langs
bij zijn graf: hij ligt begraven naast zijn moeder. ‘De ziel van de
rechtvaardige rust in de hand van God’, lezen we op het gedachtenisprentje. Bij
het graf horen we kindergezang: in de school ‘Moeder Teresa’ is er ergens
zangles. Wij gaan luisteren en we kunnen zelfs meezingen, ook al is het in de
taal van Kerala, het Malayaham.
Dan gaan we even langs
bij de familie van Vincent, in het ouderlijk huis waar zijn vader leefde, bij
de zus van Vincent. Ook een broer en schoonbroer zijn er, en twee kleinkinderen
van hen. We ervaren er de gastvrijheid van Indië: zij waren niet op de hoogte
van onze komst, maar halen alle fruit tevoorschijn dat in hun tuin groeit. We
drinken eerst een kokosnoot leeg en daarna schrapen we er de kokos uit. Dan
zijn er voor ons appels gesneden en
krijgen we bananen, met een keuze tussen gele en rode – die smaken een beetje
zoeter. Er zijn dan nog koffie, koekjes en gegrilde bananenschijfjes (chips).
Deze mensen spreken geen Engels, maar zij genieten ervan dat zij ons een groot
plezier doen.
Hoofddoel van vandaag
was de tocht naar het pelgrimskruis van Kurisumala. Pater John-Baptist Wouters,
Karmeliet uit Bouwel, heeft ooit een houten kruis op een berg aangebracht, waar hij graag naartoe ging voor de stilte, en
stilaan is dat een bedevaartplaats geworden. Nu is dat kruis vervangen door een
steviger, groot kruis. Honderdduizenden beklimmen nu jaarlijks die berg, om er
te gaan bidden, zowel christenen, als moslims, als hindoes. Father Vincent is
de verantwoordelijke voor die bedevaartplaats en hij wil die verder uitbouwen met
een kapel, met driefasige elektrische bedrading en met wateraanvoer tot boven. Madeleine
geeft hem het advies om op de weg naar boven trappen aan te brengen, naar het
model van Tirupati. Vincent gaat daar volgende week eens kijken!
Daarna is het ook voor
Vincent een ontdekkingsreis naar plaatsen waar hij anders niet komt. Hij rijdt
naar een stuwdam en bezoekt er met ons een aquarium, met vooral exotische
vissen. Daarna brengt hij ons bij een opvangcentrum voor gewonde olifanten. Wij
mogen er de olifanten lijf aan lijf bewonderen. Voor Sabitha is het een
gelegenheid om te spreken over Ganesja, de olifantgod: hij kan zo goed
luisteren als een olifant (een olifant heeft niet voor niets grote oren), hij
heeft een olifantengeheugen (wat je een olifant eenmaal aanleert onthoudt hij
voor altijd) en hij is heel slim (een olifant leer je heel gemakkelijk iets
aan). Weer een godsvoorstelling die wat dichterbij is gekomen.
Glasraam, met moeder Teresa.
Sint-Antoniuskerk, voorzijde.
In gesprek met een zuster-leerkracht.
Eerste steen, met de naam van father Vincent Peter.
Graf van de ouders van father Vincent.
Zangles, meisjes vooraan, jongens achteraan,
maar het is gemengd!
Broer en neef van father Vincent.
Pater John-Baptist Wouters, stichter van de bedevaartplaats.
Op weg naar het kruis van Kurisumala.
Het kruis bovenop de berg, juist uit de mist.
Bij de stuwdam.
Wat een lieve olifant!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten