Zaterdag 24 oktober
Vandaag naar een heel
nieuwe tempel geweest: het Birla-heiligdom. Birla is geen god, maar een familie
die actief is in de bouw. Die familie heeft, samen met de firma Tata (het
Indische Toyota) een tempel gebouwd in marmer, ter ere van Sri Venkateswara.
Het is dus eigenlijk een Venkantaswara-tempel, maar iedereen heeft het over de
Birla-Mandir (het is alsof de Sint-Quintinuskerk de naam zou krijgen van ‘Ethiaskerk’).
Het heiligdom is helemaal uit marmer opgebouwd, de sneeuwwitte marmer van
Rajasthan. Het ligt op een heuvel en is toegewijd aan Venkataswara, een
verschijningsvorm van Vishnu en vooral gezien als een god van liefde en
gelijkheid. In de hoofdtempel binnen geraakten wij niet: het was te lang
aanschuiven. Maar rondom was er een mooie meditatieruimte, met teksten uit
meerdere godsdiensten, o.a. de bergrede. Ook een sterke tekst van Sri Aurobindo:
‘Als je god zoekt, zoek hem dan in de arme; als je god zoekt en je vindt hem
alleen in het bidden, dan sta je nog maar aan het begin’. Van ‘gelijkheid’ en ‘gelijkwaardigheid’
merkten we weinig in de trein: een man weigerde plaats te maken voor een vrouw.
Ik gaf teken aan de vrouw dat zij bij mijn zus mocht gaan zitten en ik ging
naast de man zitten, en toen maakte hij wel ruimte.
Tegen de avond gingen
we naar Shilparamam, een park waarin de Indiase cultuur bijzondere aandacht
krijgt. Er was nog een uitloper van het Durga-feest, met Indische dansen.
Daarnaast is er aandacht voor het ‘oude India’: je kan er de huizen
van vroeger zien (met een dak van bananenbladen), je kan er rondrijden in een
ossenkar (die toch nog niet helemaal uit het straatbeeld is), je kan er allerlei
voorwerpen kopen die door Indische vaklui worden gemaakt, er is een laan met
oude en met moderne beelden, enz. Je zou kunnen zeggen: het is een mini-Bokrijk
van India, inclusief speeltuin. Wat nogmaals accentueert hoe India een
ontwikkeld land is geworden.
Marmeren trap naar de tempel
Venkataswara-heiligdom (koepel is achter de rode plant)
Ingang van het Shilparamam-park
Beeld van de heilige moeder Teresa van Calcutta
Een dans voor de goden
Elk gebaar heeft betekenis.
Eindelijk een Boeddhabeeld op onze weg
(Noord-India is meer boeddhistisch).
De koning en koningin van Mysore op een olifant,
een beeld van vroeger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten